måndag 14 april 2008

Försöka hitta teori och få fatt tankarna

Ur boken om AEstetik og laering Bennyé D Austring & Merete Sörensen.

Husserl är grundaren till Fenomenologin, som är 1900-talets nya filosofiska riktning. F kan definieras kort som läran om det, som visar sig för människan och dens syfte är att beskriva världen (t.ex. med hermeneutisk metod -- tolkning), medans de klassiska vetenskaperna försöker bestämma och förklara(--absolut sanning) världen.

Maurice Merleau-Ponty(1908-61) är inspirerad av Hussrl och Heidegger. I fråga om estetiken är M-P mest intressant av fenomenologerna.
1. Han uppgraderar den kroppsliga och känslomässiga utgångspunkten för människans vetande om världen och sigsjälv.
2. Han betraktar konstnärens tillgång till tillvaron som ideal.

Han framhäver att känsla är inte bara passivt mottagande av fenomenens betydelse utan känsla är handling, där man blir upptagen av tingens betydelser och därmed lär känna världen. Kroppens upplevelse kommer före - och har större giltighet än - tanken om kroppen, men upplevelse och tanke kompletterar varandra. ... Reflektionen skapar inte nytt, men kan bidra till förståelse. Man kan alldrig åtskilja reflektion och upplevelse. ... Medvetandet är kroppsligt förankrat.

Detta är några ord, fraser ur boken som jag kan använda som argument för estetiska läroprocesser och kanske börjar göra det klarare för mig vad estiska läroprocesser kan vara. Den danske filosofen Pahuus beskriver hur leken är barnets sätt att tillägna sig världen. Han beskriver också hur konsten kan ge oss andra kunskaper än vetenskapen t.ex. om vad vi önskar och vill.

Längre fram försöker författarna ringa in vad som är estetiskt lärande. Allt vi tar in genom våra sinnen är inte estetikskt lärande. Estetik är alltid sinnlig symbolisk form(musik,färg,form,teater etc) och ett antal punkter till s 53.

Idag har vi gjort en tillståndsblankett och mailat till en skola. Vi har bokat in möte för att planera filmning. Möte konsthallen fredag.

Inga kommentarer: