torsdag 17 april 2008

Vad är estetiska? Vad är estetiska läroprocesser?

Igår var vi och talade med en lärare och snackade igenom det praktiska inför att vi får filma i hans klass på måndag. Han verkar tacksamt intresserad av våra försök till teorier om Estetiska läroprocesser. Han verkar vilja ha argument för sin och skolans verksamhet. Tid till samtal, reflektion och lärande bland lärarna verkar vara en bristvara på skolan. Han sa att om de hade fått jobba på sin syn på läroprocesser och argument för sitt arbetssätt så hade det besparat lärarna åtskillig tid i diskussion med föräldrar som är oroliga att barnen inte lär sig riktiga saker i skolan då de arbetar tematiskt och kreativt.



AEstetik og laering av Bennyé D.Austring & Merete Sörensen.

Definition
”En estetisk läroprocess är ett lärandesätt, varmed man via estetisk mediering omsätter sina intryck av världen till estetiska formutryck för att härigenom kunna reflektera över och kommunicera om sig själv och världen.”

Estetik är en sinnlig symbolisk form, som rymmer en tolkning av oss själva och världen, och som kan kommunicera från, till och om känslor.”

Den radikala estetiken i skolan

Kristian Pedersen menar Ixxx har försökt definiera estetiska läroprocesser ”som en läroprocess som handlar om det kvalitativa förhållandet mellan människan och världen genom vilket människan får kunskap om det mänskliga, sinnliga och känslomässiga livet, om föreställningar och fantasier, samtidigt som hon får kunskap om kollektiva estetiska erfarenhets- eller kunskapsformer”.

När jag läst i boken AEstetik og laering tänker jag att de författarna är mer specifika än Pedersen. Pedersen skiljer inte ut en särskild sorts estetisk sinnlig kunskap som ger oss kunskaper om förhållandet mellan människan och världen, utan kan mena all sorts sinnlig kunskap som vi inte nödvändigtvis fått till oss genom en estetisk upplevelse. Han verkar mena att vi kopplar ihop denna sinnliga erfarenhet med estetiska upplevelser som vi kan ha vid ett annat tillfälle.

Austring och Sörensen delar upp olika sätt att lära. A empiriska, B estetiska och C diskursiva.

I dag på handledningen säger Tarja att hon inte gör en sådan uppdelning. Hon menar att allt detta sker parallellt och kan inte delas upp. Jag håller med henne där … men måste vi inte ringa in det specifikt estetiska för att kunna säga vad det är som skiljer estetiska läroprocesser ifrån t.ex. empiriskt och diskursivt arbete i skolan?

1 kommentar:

Bildlejon sa...

Men om estetik i form av värdering är en förutsättning för lärande och kunskapande, så är alla läroprocesser estetiska.