torsdag 1 maj 2008

Ut och filma - göra och se vad som händer!

21/4
Strax före 8 i härligt vårigt morgonljus ses vi utanför skolan. Vi hittar läraren och fritidspedagogen vi ska vara med idag. De har hand om en 2-3 a som vi ska få följa. Vi ska också få komma in i F-1 an. Vår första timme blir prat om vad vi ska göra och varför. Vi märker att dessa pedagoger som har i sin skolas profil att de arbetar med estetiska läroprocesser, verkar känna att de har en brist på teori, eller i alla fall diskutera i arbetslaget, och argument för vad de gör. De vill gärna höra vad vi har läst och få argument och ord för estetisk verksamhet.
Sen får vi bara hänga med på ett planeringsmöte. Som alla planeringsmöten jag varit på i skolor, mest av praktisk art med almanackor ... vem gör vad när.

Efter 10-rasten hade barnen tema och vi fick filma. Det gick bättre än förväntat. Barnen var så uppe i vad de höll på med att vi kunde röra oss med kamera och mikrofon utan att barnen brydde sig om att vi var där. Vi såg en mycket hur eleverna 3 och 3 samarbetade framför datorerna. De gjorde bildspel om resande. Det var ett utmärkt exempel på sociokulturellt lärande, där barnens kommunikation verkligen bidrog till deras lärande. En annan grupp barn byggde inhängnader och burar till djur för ett projekt om djur i småland ... på 1800-talet? ... i utvandrarrtider. Barnen byggde, småpratade och kunde intressera sig för varandras projekt när de synligt växte fram på bordet.
I ett hörn skedde ett spontant estetiskt lärande då några barn satt och grävde i en spann med flirtkulor i olika färger, former och storlekar. Dels njöt de av känslan att gräva med armen i spannen och skapa ljudet av kulorna som åkte runt, dels höll de på att undersöka färgerna, formerna och storlekarna genom att samla i olika högar och diskutera. Detta skulle man i Reggio Emilia peka på som ett vetenskapande som barnen sysslar med. Att sortera övar vårt abstakta tänkande då vi kan dela upp på olika sätt och sedan fortsätta att dela upp i ytterlligare olika undergrupper och övergrupper.

Vi fick äta lunch med barnen i klassrummet. Vi fick intrycket att dessa barn tycker det är roligt att gå i skolan och en pojke vid vårt bord, så att han längtade till att börja 4:an då det skulle bli ännu roligare.

Efter lunch får vi träffa en högstadielärare för att diskutera om vi kan få filma även där. De har redan till stora delar avslutat sina tema - arbeten menar denne lärare. Vi får se en film som det gjort i höstas om hur de startade upp temat som de haft på hela skolan. Vi får kanske en känsla av att tema - arbete och estetisk verksamhet kostar på lärarnas krafter och att det är bekvämare att falla tillbaka i traditionellt skol-arbete. Eller att vissa ämnen är i alla fall svåra att arbeta med tematiskt eller estetiskt.

Sedan hade vi superfartshandledning. Avstämmning och kom överens om att skriva på rapporten (Bakgrund, teori) tills nästa handledning.

Inga kommentarer: