fredag 16 maj 2008

En tredje skola

16/5
Idag fick vi vara med på en bildlektion med år 9. Den här skolan har en rektor som är väldigt intresserad av estetiska läroprocesser och anser att estetiska läroprocesser är ett förhållningsätt som ska genomsyra alla ämnen. Vi hade inte fixat några tillstånd den här gången utan vi har bara filmat händer och deras arbeten som de höll på med.
Kanske märks det att denna skola var den skola som var mest medveten om hur konsten kan användas som en kunskapsmetod. Bildläraren framhöll inte främst då lärande i tekniker eller psygologiska insikter utan just det som vi tror kännetecknar estetiska läroprocesser, att göra tankevändor. Tankevändor handlar då t.ex. om att ta den andres perspektiv. Någon elev nämde att det är viktigt att få uttrycka sig med andra språk, en annan elev svarade på frågan vad hon lär sig i ämnet bild att hon blir berörd av de andra elevernas produkter. Att kunna utveckla kunskap om och med känslor tänker vi också är en viktig del av estetiska läroprocesser. Att kunna använda olika språk och olika sinnen är en annan.

Just nu arbetade eleverna med att gestalta något om krig 3-dimensionellt. De hade arbetat med 2:a världskriget eller andra krig i SO paralellt. Bildläraren berättade att hon och SO-läraren planerade tillsammans och satte betyg tillsammans. Jag försökte fråga om de talar om teori, mål och mening i möten bland kollegier på skolan, något jag misstänker underlättar för att ha ett gemensamt och genomtänkt förhållningsätt. Jag fick inte intrycket att sådana samtal fördes på skolan. Däremot verkade alla studiedagar innehålla skapande verksamhet för lärarna där de får syssla med estetiska (läro?)processer. Förmodligen får dessa lärare tankevändor och aha-upplevelser på dessa studiedagar ... fast jag kan inte låta bli att undra om det inte skulle också behövas en mer medveten reflekterande diskussion. Bildläraren ansåg att hon hade hög status på skolan och ansågs ha ett viktigt ämne. Hon sa att hon inte kunde låta bli att tjata hål i huvudet på de andra lärarna om allt fantastiskt som sker på bildlektionerna. Hon var ärligt imponerad av elevernas förmåga att kunna utrycka sig i bild.

J lagade god lunch till mig som vanligt. Sedan kollade vi på det som vi filmat. Att se på filmmatrialet skapar diskussioner och väcker nya frågor. Att se sig själv på film är en annan plågsam process.

Apropå krångel med datorer. Johans ena dator la helt av för några dagar sedan. Nu börjar den andra fungera allt sämre ... stressfaktorn ökar i rummet och datorer får allergi??? Min dator blev lite snällare sen jag kört en diskrensning och defragmentering i går natt. Om jag fick rensa bort yngsta dotterns alla Sims-spel skulle det nog fungera ännu bättre. (En parantes ... dataspel spelas inte bara av unga killar ... kom hemsmygandes till barnens farmor 79 år klockan halv 3 på morgonen, efter att ha varit på krogen, för att sova över ... råkade överraska en hålögd dam som inte kunde släppa ett patiensspel på datorn ... jag fick med henne in till köket på en kopp te och sedan somnade vi gott. Hon hörde inte då jag smög iväg vid 9 på morgonen. Jag hotade med att skvallra för hennes son, men det har jag inte gjort.)

Inga kommentarer: