tisdag 6 maj 2008

Konstnärer i ateljen

6/5
På denna friskola ganska centralt belägen arbetar eleverna mycket med skapande. Skolan har förskola t.o.m år 9. Barnen får från 4 års ålder arbeta i ateljen minst en gång i veckan. I femman kan eleverna välja olika inriktningar i sin skapande verksamhet, som film, keramik, mer slöjd bl.a. För de olika skapande verkasamheterna har de olika konstnärer anställda, de arbetar också mycket med dans och har en danspedagog.
Eleverna verkar vara väldigt självgående och vana vid att arbeta i ateljen. Vi gissar att vanan att arbeta med bild som ett viktigt ämne från så tidiga åldrar måste bidragit till detta. Vi iaktog genast en skillnad från skolan där vi filmade barn som arbeta med tema. Barnen på den förra skolan arbetade mer i grupp och lärde utav varandra. De använde skapandet för att samtidigt kunskapa i andra ämnen. På skolan där vi var idag, var bildämnet mer ett lärande just i ämnet bild och bildskapande tekniker. Eleverna arbetade helt individuellt och det var i samspel med läraren som det mesta lärandet skedde. Kanske en skillnad i sociokullturellt lärande och konstruktivistiskt.
Även på denna skola hade konstnärerna nu börjat att också arbeta med temaarbete. De hade haft ett projekt i januari på 4 veckor. Jag tror att de också utgått från ämnet konflikter. De hade sedan en utställning på pedagogen. Den missade vi.

Från seminariet tar jag med mig begreppet "kollektiva hemligheter". Alltså hur bilder får synas omkring oss utan att vi reflekterar över vad de säger oss. Skulle vi börja sätta ord på det, kanske vi skulle bli tvungna att ta ner många bilder.

Inga kommentarer: