torsdag 1 maj 2008

Tänka -tänka

22/4
Vad håller vi på med?
Vad vill vi?
Hur tänker du?
Himla bra att vara 2 om att skriva och behöva förklara sig ... sociokulturellt lärande! Men det tar tid! Vi försökte hitta definitioner av estetiska läroprocesser i litteraturen och sammanställa en egen definition.

Seminarium med Bengt då vi återigen vrider och på förhållandet mellan vetanskap och konst. Himla spännande, men alla termer är inte bekanta och alla svängar hänger jag inte med i.

Bengt sa att vi inte måste ha en frågeställning i form av en fråga som vi besvarar. Frågeställningen kan vara mer beskrivande, bara vi tydligt talar om vad det är vi beskriver, och inom vilka ramar vi håller oss. Jag brottas fortfarande med att vår frågeställning kan kännas lite låst och blev formulerad som den blev bara för att vi försökte förstå vad en frågeställning KAN vara i det vi vill hålla på med.

Jag är avundsjuk på Camilla som ska undersöka något på ett estetiskt sätt ... fast hon brottas som en galning med teorin än så länge. Om jag fattade saken rätt så kan man göra en underökande gestaltning helt fritt och sedan skriva en uppsats vetenskapligt om processen, resultatet, tankarna, känslorna. Detta kan kalls en kappa. Jag VILL. Fast vi gör ju det också på vissa sätt, med vår film också.

Inga kommentarer: