torsdag 15 maj 2008

Föreläsning med Rasoul

Jag är faschinerad som vanligt av föreläsarens tänk. Känner igen en del annat är nytt. Egentligen behöver man bara de två orden OM och AV (Levinas). Det kanske räcker att hålla de orden i huvudet när man tänker på sitt förhållningsätt mot människor och företeelser. Lär jag mig om och gör den andre till objekt eller lär jag mig av den andre och förhåller mig jämlik.

Wittgenstein säger att språket avbildar inte verkligheten. Språket är ett språkspel. Håller med och tänker på Bahtkin som säger att varje ord bär med sig betydelser från varje person som har uttalat ordet innan.

Simone de Beauvoir har sagt att förnuftet har kön. Kvinnorna kunde peka på att vetenskapen var manlig, menar Rasoul. När kvinnor började forska på samma frågor fick de andra svar, såg andra saker. Antagligen ställde de också andra frågor.

Precis som genusforskning har lett till ett perspektivskifte, då jag försöker se genom "den andres" ögon kan konsten vara de ögon som kan ifrågasätta vetenskapen, som kan avslöja om vetenskapen är falsk. Rasoul anser att konsten är möjligheten till förståelse vad det gäller mångkultur och vårt globala samhälle. Konsten kan leda till Alethia (Heidegger), ett uppvaknande, en chockeffekt eller nya frågor. Jag tänker att det är samma sak som en rektor vi talade med menar, då hon säger att estetiska läroprocesser leder till tankevändor. Pedagogiska kullerbyttor kallar Kerstin Wallin det då hon skriver om Reggio Emilia -verksamhet i sverige.

Inga kommentarer: